O bardzo ważnej umiejętności czyli analiza i synteza wzrokowa w praktyce

Analiza i synteza wzrokowa to funkcja poznawcza, która warunkuje prawidłową naukę czytania i pisania. Dla kogo zatem są ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej?

W mojej pracy, w szkole staram się wykonywać ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej w każdej grupie dzieci, niezależnie od powodów dla których do mnie trafiły. Są one bowiem swego rodzaju badaniem przesiewowym. Jeżeli widzę, że jakieś dziecko nie radzi sobie z tymi ćwiczeniami, jest to dla mnie sygnał aby bardziej stymulować tę funkcję poznawczą oraz przede wszystkim szukać przyczyn głębiej.
Na pisanie i czytanie nakłada się szereg umiejętności. Analiza i synteza wzrokowa jest jedną z nich. Dzieci, które mają trudności z wyodrębnieniem elementów z całości oraz poskładaniem całości z poszczególnych części często napotykają problemy w szkole. Trudność sprawia im rozpoznawanie sylab, odróżnianie podobnych liter np. [s] i [ś], [l] i [ł] i czytanie polegające na składaniu liter, które mają podobną postać graficzną, np. kreski [E, F]. Mówiąc o zaburzeniach analizy i syntezy wzrokowej musimy oczywiście wykluczyć wszelkie wady wzroku.

    Objawy zaburzeń analizy i syntezy wzrokowe, to trudności z:

    • odwzorowywaniem figur geometrycznych,
    • odwzorowywaniem szlaczków,
    • układaniem obrazków, klocków według wzoru,
    • różnicowaniem kształtów,
    • wyszukiwaniem różnic między obrazkami,
    • opisaniem oglądanej ilustracji(jest on ubogi).

    Dziecko nie umie poprawić własnych błędów, ponieważ ich nie spostrzega. Wczesna stymulacja pozwoli zmniejszyć lub zlikwidować trudności. Jednak zaniedbany problem może prowadzić do trudności w nauce pisania, czytania, ale również liczenia.

      Jak ćwiczyć analizę i syntezę wzrokową?

    • szukanie różnic na dwóch obrazkach,
    • dorysowywanie drugiej połowy rysunku,
    • wyodrębnianie kształtów/ przedmiotów po konturze (kształty są nałożone na siebie),
    • tworzenie całości z części ( tu dobrze sprawdzają się puzzle),
    • odnajdywanie elementów w całości np. szukanie na obrazku ukrytych przedmiotów,
    • odwzorowanie układu figur, szlaczków.

    Dla dzieci szkolnych ćwiczenia mogą już bazować na: układaniu wyrazów z rozsypanki literowej, składaniu wyrazów z sylab, szukaniu liter, sylab, wyrazów w tekście, itp.

    To tylko część ćwiczeń. Po więcej informacji i konkretne przykłady zapraszam na swoje media społecznościowe (FB, IG).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *